KVINNOHÄLSA

 

INDIVIDUELL BEHANDLNING

Kvinnokroppen är helt fantastisk. Tänk att vi kan skapa och föda fram en annan människa. Men en graviditet och förlossning kan också vara utmanande och omtumlande och innebära en hel del fysiska och psykiska besvär. Alla kroppar och graviditeter är olika. Mitt mål är att ge dig kunskap och verktyg så att du kan ge just din kropp vad den behöver för att må bra.

GRAVIDITET

Jag kan guida dig i anpassade övningar under graviditetens alla faser för att stärka upp kroppen inifrån och ut. Jag kan även ge råd och stöd i hur du kan anpassa  och tänka kring din träning utifrån just dina fysiska förutsättningar. 


För att hantera de mentala aspekterna av en graviditet kan jag ge dig övningar för att känna in kroppen, lugna nervsystemet och minska stress.

Seaside Prenatal Yoga

POST PARTUM

Efter förlossningen kan du få hjälp att hantera både de mentala och fysiska utmaningarna som det innebär att bli mamma.


Jag kan hjälpa dig att hitta tillbaka till din kropp, känna inre styrka och stabilitet och komma tillbaka till träning utifrån dina förutsättningar. 

Du kan även få stöd i att hantera tankar och känslor kring föräldraskapet och få hjälp att hitta tillbaka till dig själv. 

Mor och barn träning

BÄCKENBOTTEN

Jag kan hjälpa dig med bäckenbottenproblematik att hitta skonsamma rörelsemönster och dosera träning på ett anpassat sätt som fungerar för dig. Jag kan även hjälpa dig med knipträning och avspänning för bäckenbotten.

Behöver du hjälp och stöd i att bearbeta vad som har hänt och våga komma tillbaka till rörelse kan jag erbjuda samtalsstöd och KBT. 

Från och med december kommer jag även kunna erbjuda vaginal palpation och diagnosticering av bäckenbottendysfunktion. 

kvinna Stretching
 

"Det kändes så himla skönt att äntligen komma till någon som förstod och bemötte mig utifrån det jag behövde för att känna mig trygg. Nu känner jag mig äntligen hemma i min kropp igen och även om jag inte kan göra allt så känner jag att jag kan göra det som känns kul och meningsfullt för mig."

"Jag försökte göra allting rätt både under graviditet och efter förlossningen men det blev ändå inte bra. Hade både smärtor och tyngdkänsla och visste inte hur jag skulle göra för att det skulle bli bättre. Ovärderligt att kunna få individuell hjälp för att minska på spänningarna. Det är så mycket bättre nu och jag är mycket snällare mot mig själv."

"Flexibla tider, fantastiskt bemötande och så smidigt att kunna ta med sig bebisen. Fick svar på alla mina frågor och flera bra tips. Rekommenderar! 

 

GRUPPER OCH KURSER

garvid_edited.jpg

KURS FÖR GRAVIDA

Inspira Fysio, Drottninggatan 27 Karlskrona
Skicka ett mail med intresseanmälan till info@inspirafysio.se.
Vid fyra deltagare anordnar vi en kurs.
Kostnaden för kursen är 1050kr.

Varje tillfälle är 1,5h långt. Vi övar aktivt i en timme och därefter blir det fika där ni kan ställa frågor och lyfta funderingar. 


Tillfälle 1: Vinyasayoga för gravida

I vinysayoga flödar vi genom rörelser i takt till andetaget. Yogan är fysisk och ökar både cirkulation, rörlighet och styrka. Övningarna är anpassade för att fungera i graviditetens alla faser och är skonsam för kroppen. Målet är att få kontakt med kroppen, minska smärta och spänningar samt ge dig och din bebis det ni behöver för att må bra. 

Tillfälle 2: Andning och Avspänning

Vi går igenom de praktiska övningarna från boken "Föda utan rädsla" med fokus på andning och avspänning. Övningarna är förlossningsförberedande och hjälper kroppen att hitta lugn och trygghet vilket underlättar värkarbetet. Du kan också använda övningarna i vardagen för att minska ångest, stress och spänningar.  


Tillfälle 3: Föda utan rädsla - Rösten och Tankens kraft

Vi går igenom de praktiska övningarna från boken "Föda utan rädsla" med fokus på rösten och tankens kraft. Vi arbetar med ljudövningar, visualiseringsövningar och affirmationer. Övningarna är förlossningsförberedande och hjälper kroppen att hitta lugn och trygghet vilket underlättar värkarbetet. 

Tillfälle 4: Yinyoga för gravida

Yinyoga lugnar nervsystemet samtidigt som kroppen får sträcka ut, slappna av och mjukna. Vi använder bolster, kuddar och mjuka mattor för att kunna anpassa, avlasta och slappna av i övningarna. Varje position hålls i 5 minuter där du får jobba igenom eventuella spänningar och mentalt motstånd med hjälp av medveten andning och närvaro i kroppen. Kunskaper som kommer att hjälpa dig att slappna av och hitta andningen under förlossningen. 

IMG_3061_edited_edited.jpg

KURS FÖR MAMMOR

Wämöparken
Skicka ett mail med intresseanmälan till info@inspirafysio.se.
Vid fyra deltagare anordnar vi en kurs.
Kostnaden för kursen är 1050kr.

Den här kursen är för dig som vill få fördjupad kunskap om hur du kan träna och belasta kroppen på ett bra sätt efter en graviditet och förlossning. Vi går igenom hållning, ergonomi och avspänning och du får svar på dina frågor kring kroppen. Det är en sluten grupp där du kan känna dig trygg med att dela både det som känns bra men också det som känns utmanande och svårt i föräldrarollen.

Tillfälle 1:  Introduktion

Vi lyfter det som känns utmanande i rollen som mamma och samtalar kring hur man kan göra för att må bra i omställningen. Du får information om hur kroppen förändras av graviditet och förlossning och vi går igenom grunderna i bäckenbottenträning. 


Tillfälle 2: Hållning och Ergonomi 

Du får hjälp att hitta tillbaka till en bra hållning efter graviditet och förlossning. Du får även tips och hjälp kring hur du kan tänka när du lyfter, bär, matar, står och går för ta hand om din kropp. Vi går igenom inställningar för vagn, bärsele och andra hjälpmedel. 

Tillfälle 3: Hitta rätt muskler och teknik

Vi går gemensamt igenom övningar för bålstabilitet och kroppskontroll. Därefter kör vi ett lättare träningspass med anpassade övningar du lätt kan genomföra hemma. 

Tillfälle 4: Cirkelträning

Ett cirkelträningpass inriktat på att stärka upp din kropp efter graviditet och förlossning. Vi går igenom hur du kan tänka kring tyngre träning och belastning så att du själv kan känna vad som är en lagom nivå.  

Tillfälle 5: Att hitta återhämtning

Vi går igenom grunderna i medveten närvaro och provar på olika tekniker. Vi gör två kortare yogapass där du får mjuka upp och sträcka ut din kropp. 

Mammaträning grupp.jpg

ÖPPEN MAMMATRÄNING

April- Oktober
Wämöparken onsdagar 9.30-10.30

Varierad träning utomhus för dig som är nybliven mamma. Vi jobbar med uppbyggande träning som är skonsam för bäckenbotten och kan anpassas efter allas nivåer. Du tränar på dina villkor och efter dina förutsättningar. Vill du hitta tillbaka till din kropp, ta del av en stöttande gemenskap och få en härlig stund i naturen så är den här gruppen något för dig!

Du kommer de gånger du har möjlighet och swishar 150kr på plats. Ingen anmälan krävs. Ta gärna med en filt eller yogamatta.

Wämöparken

Vi ses vid grillplatsen uppe vid djuren.


Vi tränar i uppehållsväder, vid regn eller snö ställs gruppen in. 

 

”Tack för en jättebra kurs! Informativ och tillåtande för alla former av känslor under graviditet och efter förlossning. Jag kommer absolut rekommendera den till både vänner och blivande mammor jag träffar framöver.”

"Som en självvald mammagrupp. Så skönt att komma ut träffa andra med liknande intressen, få prata fritt och komma igång med kroppen på ett tryggt sätt"

"Tack för kursen! Jag känner en helt annan tilltro till min kropp och vet vad jag ska tänka på när jag tränar. Superbra också att det inte bara är träning. Det känns som om du anpassade kursen efter just vår grupp och vad vi efterfrågade."